Hovedfag i pedagogikk

Wednesday, May 24, 2006

Tanker en morgenstund (24.5.06)


En deilig morgenstund i dag med en rolig inngang i dagen. (I parentes bemerket ringte Tomas Nilsson...)

Jeg har laget en liten mindman om yrkeskunnande med utgangspunkt i Marias artikkel Ddialoger. Jeg prøver å forenkle. Det handler grunnleggende om å få kontakt med (rekonstruere) egen erfaring og løfte den fram for seg selv og i det kollegiale rommet. Det handler om taus kunnskap eller taus kunnen (et begrep som vi må gå tettere på) og hvordan man får kontakt/skaper/gjenskaper denne samtidig som man knytter til andres kunnskap og ny teoretisk kunnskap. Hensikt: skapelse av den profesjonelle stemmen, språksette seg selv og samtidig være åpen for endring; lærende organisasjon.

Maria avslutter artikkelen med å si: Ur metodutvecklingsperspektiv är forskningsuppgiften att åstadkomma en kommunikation som träffar djupare än de samtal vi är vana att føra - att initiera en reaktion hos deltagarna där fantasi och tänkande samverkar. Det är betydelsen och karaktären av den reflektion som kvalificerar erfarenhet till kunnskap som behandlats i denna essä.

Maria bruker litteratur - andre måter må jo være bruk av video (digital storytelling), dramatisering, sang (Bjørkvold som vi var inne på - har vi boka?).

Se mindman'en

1 Comments:

Blogger Atle Roijen said...

"Seeing is beliving"... det er gjennom praksis... Jeg tror vi kan bruke forskjellige arenaer. Dette kan være til "fra dag til dag"-samtaler (som også lagres slik at vi kan gå tilbake", mens selve dokuemntet som vi skriver i ligger et annet sted. feks. på Fronter eller PedIT.

Atle

4:05 AM  

Post a Comment

<< Home