Hovedfag i pedagogikk

Thursday, June 01, 2006

Fredag 2.6 Taus kunnskap

Jeg har litt problemer med den teksten jeg har skrevet i forhold til strukturen og hvor dypt vi skal gå inn i de ulike områdene. Slik jeg ser det nå kan vi godt ta utgangspunkt i Maria Hammaren og det "att skriva i hop sig". Dette utsagnet tar utgangspunkt i en fenomenologisk forståelse av kunnskap og verden. Vi skaper oss selv.

Mange av de postmoderne tenkerne var opptatt av at vi skaper oss selv gjennom språket. Utsagnet "det finnes ingen utenomtekst" som vi var fascinert av, gjelder jo ikke helt... i følge den erkjennelsen jeg har kommet fram til nå. Den tause kunnskapen, det at all kunnskap kommer gjennom kroppen må jo stå i motstrid til dette. Vi er mer enn våre tanker og det vi kan uttrykke i tekst. Kjell S Johannesen snakker om den pragmatiske vendingen (pragma = handling). Dette er jo med utgangspunkt i Dewey etc.

Kunnskap er grunnleggende kunnskap om verden. I følge det positivistiske kunnskapssynet er kunnskap bare det som kan uttrykkes i et språk, bygger på empiri eller logiske beviser. Vår kunnskap om verden er mye videre. Derfor innfører han fortrolighets og omdømmekunnskap i tilleg til påstands- og ferdighetskunnskap (som kommer fra Ryle).

Forslag til rekkefølge:


  • Maria Hammaren: att skriva ihop sig
  • Kunnskapen om oss selv og verden (får behov for å si noe om hva et menneske er.... menneslke - menneske). Fenomenologien. Striden om kunnskapssynet, Descartes etc.
  • Taus kunnskap og praksiskunnskap
  • Refleksjon som metode for å "hente fram" (konvertere taus kunnskap til bevisst kunnskap), knytte sammen teoretisk kunnskap (påstandskunnskap) med egen erfaring (også taus kunnskap) (føler at begrepet rekonstruksjon er bedre enn rekontekstualisering, pga. at du skaper noe nytt ut fra to kilder - føler at vi kan kritisere det begrepet også). Hensikten er bevisstgjøring og endring - skape en egen profesjonell stemme og gjøre organisasjonen til en lærende organisasjon.
  • Viktigheten av å skape sin egen profesjonelle stemme (kvinnen i badet, egne erfaringer etc.)
  • Ulike måter å reflektere på, ulike veier inn i refleksjonen (tekst, kunst, bilder, video....) som "tar oss til olika platser".
  • Så nærmer vi oss det vi skal kikke på i praksis og hvor vi skal generere empiri.
Ønsker å få til en dialog med deg rundt dette og at vi ser litt på strukturen.

Mikael Alexandersson ser ut til å ha mange interessante tekster om kunnskap, læring og refleksjon: Se: http://www.ped.gu.se/personal/mikael.alexandersson/doc/CVmaj2006swe.pdf

0 Comments:

Post a Comment

<< Home