Hovedfag i pedagogikk

Sunday, April 08, 2007

En av de fineste reisene...

Aftenposten har et intervju med forfatteren Beate Grimsrud påsken 2007:




- Jeg jobber hardt med tingene. Jeg kjenner det på hele kroppen. Jeg har gitt livet mitt til dette, i perioder pågår det hele tiden. Alt er selvbiografisk. Jeg er med når det skjer. Selv om jeg finner det opp, er det opplevd. For eksempel "Å smyge forbi en øks", handler om barndom på syttitallet. Det er rart hva man kan finne i seg selv. Men man må vekke det til live. En av de fineste reisene man kan gjøre, er å dra inn i seg selv.

Kommentar: Hvordan vekke til live det som ligger inne i deg selv, som er skjult for deg selv samtidig som det kommer til uttrykk gjennom ditt liv, gjennom dine handlinger, gjennom din habitus (se Bourdieu i Wikipedia).

Grimsrud kommer med boka "Søvnens lekkasje". Den er en samling historier om mennesker i en by som lever sine små og store liv. Boken har fått strålende anmeldelser i svenske medier. Dagens Nyheter sammenligner hennes fortellerstemme med den navnløse dikteren i Hamsuns "Sult". Svenska Dagbladet synes boken er - sinnsutvidende og utmattende som en psykedelisk "drog".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home