Hovedfag i pedagogikk

Tuesday, July 11, 2006

Mediepedagogikk


I heftet "Mediepedagogikk och bildspråk" fra Gøteborgs Stad sies det:

En mängd olika sinnesintryck interagerar med varandra och påverkar vår upplevelse. Vi är multimodala i vårt sätt att skapa mening i tillvaron. Därför, menar bland andra språkforskaren Liberg, är det viktigt att i undervisningen skapa en varierad och rik lärandemiljö som ger möjlighet att skapa kunskap på många olika sätt. (Myndigheten för skolutveckling, Att läsa och skriva, 2003).


Någonting i den estetiska arbetsprocessen tycks stimulera eleverna att uttrycka sig själva och sina tankar. Det öppna och fria arbetsklimatet som uppstår främjar lekfullhet, kreativitet och fantasi, visar Danielssons studier.


Medieforskaren Kirsten Drotner menar att när ungdomar skapar med video, och själva får agera framför kameran, kan de få syn på saker hos sig själva. Genom att de ser sig själva, och blir sedda av andra, utvecklas de som personer. I den estetiska processen använder man såväl huvud som kropp och känslor. Känslorna och förnuftet får samverka. (Danielsson, 2002)

Vi bør se på Danielsson og Drotner:
Danielsson, H. (2002) Att lära med media. Om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video. Avhandling vid Pedagogiska Institutionen, Stockholms Universitet.

(Drotner snakket om litteracy-begrepet på et seminar tidligere i år. Se lenken: http://www.itu.no/Nyheter/1138020146.56 ).

Se artikkelen: Kirsten Drotner Andethedens dannelse: at håndtere senmoderne kompleksitet http://www.dramaiskolen.no/drama-drotner-0404.pdf

0 Comments:

Post a Comment

<< Home