Hovedfag i pedagogikk

Sunday, May 27, 2007

Marias forelesning


Maria

  • Eksemplets makt

    Maria startet med å fortelle om sin vei inn i skrivingen, at hun var en praktiker.. Hvordan skape refleksjon? Viktig å etterlikne. Starten, men hvordan komme videre? Vi ønsker overskridelsen, transcendensen ikke at elevene skal stoppe ved skoleboka. (Se på boka "At skriva en metod… " skrevet tidlig i prosessen). Valgte Combitech pga. at det skulle få en betydning (ikke barnehagelærere hvor det helt sikkert ville fungere veldig bra). Ville bruke et selskap som bare kan overleve hvis den blir en lærende organisasjon. Combitech hadde gjennomskuet forskjellen mellom hvordan vi lærer oss teori og praktikk. Hvordan kan man bli erfaren hurtigere? (Hvorfor kan ikke han som kommer inn med gode karakterer skrive anbud?). Eget kunnskapsspørsmål. Metode: les og skrivegrupper. Viktig å gi den ytre impulsen som ryster (forstyrrelsen?). (Dette var ikke en del av "At skriva en metod… "). Vi tolker teorien i forhold til den erfaringen, den praksisen vi har. Praksisens møte med en formalisme. Arbeidet med filosofer i Vittgenstein-tradisjonen.


    Gruppe med 9 personer omhyggelig utvalgt. Møter en gang i måneden - to dager med overnatting. Fikk en tekst som lå langt utenfor deres verden; essays, Montaigne for eksempel. Kraftfull litteratur, skjønnlitteratur - fremmed jord. Skrive en tekst. Hemninger, vanskelig… rett og feil. Åpne opp for egne tanker… Første gangen livsviktig, få noen gode tekster… Noter i margen . Understrek ikke, prøv ikke å referere - bruk dette; hva skjer i ditt hode, hvilke assosiasjoner får du. Hvis det ikke dukker opp noe personlig, skriv ned dine notater det er nok. Tekstlengde: 2 - 3 sider. Alle måtte lese sin tekst. Resultat: alle hadde skrevet ned situasjoner fra eget arbeid, situasjoner som man bar med seg og hadde grublet over. Lese høyt. Viktig: gi kropp til sin tekst, ta ansvar… (ikke komme med en masse unnskyldninger). Teksten blir bedre med fremføringen. Diskusjon: reagere, ikke kritisere. Så kommer det fram nye tanker … mye mer interessant når ordet går rundt… De tause personene fylte samtalet med så mye som ellers aldri kommer fram. Maria skrev ned det som kom fram. Vanskelig, fagspråk, satt lang tid for å få tak på samtalene. En rød tråd i samtalen, noen steder skaper jeg den røde tråden. "Referatene" ble sendt ut til gruppen for tilbakemelding. Gruppen ble overrasket over hvor mye kunnskap de besatt. Opptatt av hvilke tekster som kan bringe samtalen videre (Ledtråd i førvandling; hvordan etablere en reflekterende praksis. Presisjon og improvisasjon - samling av Combitechs egne tekster. Stor pressekonferanse. Jass-gripen… (ikke falt ned..) . Teoretiseringen, teori uten eksempler.


    • Levende vesener
    • Pattedyr
    • Kuer
    • Ørnpilen (hadde en historie, levd liv - hvor likeheter og forskjeller oppstår). Det er i vårt møte med eksempler som gjør at vi kan tolke det. Tolking i kraft av hva vi har erfart.


    Det var det vi ville ha fram; fortellinger om konkrete eksempler.

    Snakker ikke om "stryk fram laddningen i teksten", sett komma… Har de blitt bedre til å skrive; enorm forskjell. Det er dette vi kjemper med; bruken av reglene, kaste lys over teoriene via eksemplene.


    Erfaringsbegrepet er sentralt

    Hvordan lager vi våre begreper

    Hvordan spiller minne og fantasi sammen

    I sentrum: en kunnskap som ikke formidles av begreper.


    Vi ser verden gjennom våre begreper

    Meningsdannelsen/begrepsdannelsen har gått fore siden vi ble født…


    Betydningen av den ytre impulsen

    Hvis det skal skje en endring, så må forestillingene rystes… et slikt arbeid kan ikke drives uten ytre impulser som destabiliserer.. De kan fremkalles på ulike måter. Den ytre impulsen krever et nytt forhold til fantasi og refleksjon.


    Vårt omdømme hviler på instinkten. Derfor må møtet med det fremmede…


    Gir det meg andre erfaringer?

    Nei, men en annen bruk av min erfaring.


    Det unike tilfellet (viktige fortellinger som berører). Rammende sammenlikninger, litterære tekster, De vanskelige er å fremkalle det åpne, gestaltende og prøvende skrivingen med utgangspunkt i de unike tilfellene som alle har sin historie. Kategoriseringen faller bort.


    Målsettingen:

    Å finne fram til konstitutive eksempler for hvordan begrepene blir dannet.


    Stille dem fram slik at vi kan reflektere over dem. Det kommer ikke på bestilling.


    Ta personlig ansvar - lese høyt (fylle ordene med min nåværende stemme)

    Møte den andres refleksjon.


    (Eksempel fra Proust Madelene-kake. Slik virker vår hukommelse).


    Alice i underverden

    Jeg snakker med alt mitt alvor

    Du lytter med all din alvor

    Dette forandrer oss.


    Esrapound (?)

    Melopolia,phanopolia (bilder utformet på den visuelle fantasiens grunn; haiku for eksempel.), logopoia….


    Ulike måter å uttrykke på:


    Jag vet inte hur jag skall gøra, kluven ær min håg


    Jeg vet ikke hva jeg vil,

    To er tankene mine.


    Ta fram tekster og herme…


    Auden: begravelsesblues… (se den svenske oversettelsen) Færgarens och andra essærer www.antikvariat.net Nils Ferlin (bilde). Kritisert for ikke å være finkultur. Stor livsfilosof.


    Irritasjonen er selve brennstoffet til å komme videre; samtalet,


    Utvikle, utdanne vår egen indre sensor… vår primærleser.




0 Comments:

Post a Comment

<< Home